WYCIECZKA DYDAKTYCZNA DO ŁODZI

 

„Konserwacja ,rewitalizacja ogrodów zabytkowych”,

„Modernizacja i adaptacja zabytków architektonicznych”;

„Zieleń w krajobrazie zurbanizowanym”

„Przestrzeń łącząca nowoczesność z historią”   – to tematy ,które uczniowie klasy IV technikum architektury krajobrazu   realizowali  podczas wycieczki dydaktycznej do Łodzi. 

Łódź XIX- wieczna  to przysłowiowa Ziemia Obiecana będąca tytułem powieści W. Reymonta.  Ślady te są ciągle czytelne w dzisiejszym mieście w postaci zespołów pofabrycznych, zabytków architektonicznych, świątyń czy cmentarzy. W 2015 r. niektóre obszary miasta zostały uznane za „Pomnik historii” pod wspólną nazwą „Łódź – wielokulturowy krajobraz miasta przemysłowego”.

Spacerując ulicą Piotrkowską – reprezentacyjną ulicą Łodzi uczniowie mogli podziwiać klasycystyczną Białą Fabrykę Geyera – obecnie Centralne Muzeum Włókiennictwa, neogotycką Bazylikę Archikatedralną -jeden z najwyższych kościołów w Polsce, ponad 100 m wysokości, eklektyczny pałac Juliusza Heinzla,  zobaczyli również  zespoły pofabryczne, monumentalną przędzalnię (teraz Hotel Andel’s) oraz resztę obiektów pofabrycznych – dziś zmodernizowane i adoptowane jako Centrum kulturalno, artystyczno – handlowe „MANUFAKTURA”. 

Jesienny spacer po Parku Żródliska (wpisany do rejestru zabytków), który jest najstarszym parkiem w Łodzi dał możliwość zaobserwowania charakterystycznego dla tego miasta wyposażenia w elementy drobnej architektury ogrodowej. Niegdyś park ten był zwany Ogrodem Spacerowym, a także Ogrodem angielskim, założony w 1840 roku i był do roku 1875 był jedynym parkiem miejskim.

Wiele dodatkowych wrażeń dostarczyło zwiedzanie Palmiarni – jednego z najciekawszych budynków Łodzi. W pawilonie dla roślinności twardolistnej, głównie śródziemnomorskiej, oglądać można m.in. ponad 130-letnie palmycytrusywawrzynyrozmarynylaury i laurowiśniegardeniemirtyaraukarie czy lawendy. W kolejnym z roślinnością tropikalną prezentowane są bromelielianypalmy kokosowepandanyfigowcefilodendrony, duża kolekcja storczyków i paproci. Ostatnie pomieszczenie to zbiór roślinności pustynnej – kaktusy i inne sukulenty, kilkumetrowe opuncjealoesypałczakikliwiekalle czy sansewierie.

Architektura, zieleń w krajobrazie mocno zurbanizowanym to doskonały materiał dydaktyczny dla młodzieży klas technikum architektury krajobrazu.

Opiekunami wycieczki były P. Urszula Bąk i  P.Halina Skorupa.